27 April 2013

Ciri perempuan idaman lelaki

Assalamualaikum,

       Berdasarkan apa yang saya dengar, lihat dan baca, saya dapat perhatikan apa jenis perempuan yang menjadi pilihan lelaki. untuk jadi isteri ye, awek awek belakang kira. haha. lelaki suka perempuan yang menjaga aurat. hari tu saya baca dekat blog sorang abang ni. saya pun tak ingat dah blog apa. dia cakap antara perempuan bertudung biasa dengan bertudung labuh dia pilih tudung labuh. antara yang bertudung labuh dengan berpurdah, dia pilih berpurdah. see? dia yang kata, bukan saya. kann? sebab macam makanan juga la. antara makanan mahal yang terbuka dengan makanan biasa yang tertutup dengan tudung saji. awak pilih yang mana? of course makanan biasa yang tertutup. makanan lagi satu tu, even dia mahal tapi terbuka. habuk ada, kuman ada, lalat datang menyinggah. boleh kena keracunan makanan. jadi tepuk dada, tanya iman :)
 

       Second, beragama. Dah jadi lumrah, walaupun lelaki tu bukan seorang yang baik. Dia tetap inginkan perempuan yang baik untuk jadi suri hidupnya. tapi jangan risau, Allah Maha Adil. Hanya lelaki yang baik untuk perempuan yang baik. Beragama dekat sini termasuklah tak meninggalkan solat, taat perintah Allah, faham ilmu agama, anak yang solehah dan sebagainya.

       Third, kecantikkan. entah kenapa lelaki suka pada perempuan yang cantik. tapi biasalah, semua manusia suka pada benda yang cantik. cuma cantik tu satu benda yang umum. kadang-kadang orang kata dia cantik, tapi kita tengok biasa je. bagi saya, kecantikkan tu adalah apabila kita pandang muka dia, kita tak bosan dan hati kita sejuk. sejujurnya saya rasa ratu dunia tak cantik, dan saya belum nampak model yang cantik. di mata saya, wajah orang beriman cantik dan sangat cantik :) nasihat saya, kalau nak cantik, jaga kebersihan diri, jaga iman, jaga hati ♡


       Next, pandai memasak. benarkah? waAllahu alam. tapi hampir keseluruhan benda yang saya baca berkaitan ini bagi tahu benda yang sama. Mereka kata air tangan orang yang mereka sayang dapat menambat hati mereka dengan lebih dalam. Lagipun, boleh baca doa erat kasih sayang macam yang Al-Quran ajar. Saya pernah buat, tapi untuk untuk ibu, ayah dengan adik-adik jela. hee :)

       Lelaki suka perempuan yang memahami dan bersikap keibuan. Hal ini kerana mereka memerlukan seorang yang dapat mendidik dan menjaga anak-anak mereka dengan penuh kelembutan dan kasih sayang. Wanita yang memahami segala masalah dia, dan anak mereka. tapi.. kalau nak seorang wanita yang memahami jadi pasangan hidup, mereka pun haruslah memahami juga, baru saling memahami :D

       Seterusnya, cerdik. mungkin tidak untuk semua lelaki tapi sebahagian besar inginkan perempuan yang cerdik. saya masih ingat Fizo Omar kata dia nak perempuan educated jadi isteri dia. wahh lelaki sekarang ada citarasa yang tinggi. bagus! Perempuan yang cerdik dengan perempuan yang pandai berbeza. Renung-renungkan ;) lelaki juga inginkan seorang perempuan yang dapat menegur silap mereka dengan cara paling halus dan berhikmah supaya apabila dia lalai, perempuan itu boleh menegurnya. baru sama-sama boleh ke syurga :)


       Besides, pandai bergaul dan menyesuaikan diri. Perempuan jenis ini pandai berbual dengan sesiapa sahaja serta pandai pula mengambil hati. dia dapat menyesuaikan diri dengan orang tua atau orang yang muda darinya. jadi lelaki tak perlu risau ingin membawa dirinya kemana sahaja. Perempuan jenis ini pasti akan menjaga maruah suaminya dan menjaga maruah dirinya. Mungkin sebab itu perempuan jenis ini mempunyai nilai lebih di mata seorang lelaki.

      Menjaga kebersihan dan setia. Kenapa lelaki mahukan perempuan yang menjaga kebersihan? kerana mereka mahukan rumah yang bersih dan teratur serta perempuan yang menjaga kebersihan diri itu cantik. mereka perlukan perempuan yang setia kerana kadangkala pekerjaan mereka banyak meninggalkan isteri di rumah. contoh, pilot dan sebagainya. jadi mereka tak perlu risau jika perlu berjauhan dengan isteri. hanya perlu merindu je. haha. okay, enough :)

       Tak kira la siapa kita, kita hanya perlu merindui dan mencintai orang yang halal untuk kita je. Mujahadah memang pahit tapi pengakhirannya indah dan manis. Assalamualaikum :)

No comments: