21 April 2013

4 cara menceriakan suasana

Assalamualaikum,

4 cara menceriakan suasana edisi bersama keluarga :)


       Benda ni, korang boleh buat di mana mana sahaja. tak kira dalam kereta, tengah makan, tengah belajar or apa apa sahaja. but remember, niatkan ikhlas kerana Allah. Yang penting kita kena utamakan Allah lebih dari semuanya. Saya ingat lagi pesan ayah masa kecil-kecil dahulu. ayah kata, kalau kita terlalu sayangkan sesuatu, Allah akan uji kita dengan sesuatu yang amat kita sayang itu.Tapi, kalau kita terlalu sayangkan Allah, walau Allah uji kita sekuat mana sekalipun, perasaan cinta itu terus kukuh dan utuh. hebat bukan?


1. Tanya mereka sama ada mereka sayangkan kita atau tidak walaupun kita dah tahu jawapan.
contoh : "Ibu, ibu sayang kaklong tak?"

2. Bagitahu mereka kita sayangkan mereka. Well you know, we are only given today and never promise tomorrow so be sure you tell someone you love them.
contoh : Kaklang, kaklong ada satu benda nak bagi tahu ni. I love youuuu

3. Nyayikan lagu untuk mereka. Walaupun suara kita tak sedap, tapi dengan perangai yang menceriakan macam inilah yanga akan buat kita takkan dilupakan dan selalu dirindui.
contoh : Ayah, kaklong ada lagu untuk ayah. *start menyanyi*

haha. yang ni setiap kali saya buat, mereka akan suruh saya berhenti tapi saya go on je :P and saya hanya menyanyi serangkap je untuk satu lagu. supaya tak bosan. niat nak memeriahkan suasana je kan? hee

4. Bagi hadiah walaupun pada hari yang tidak penting.
contoh : Berikan apa sahaja hadiah even murah dekat mereka. sebenarnya, dengan cara ini kita dapat terus mendekatkan diri dengan ahli keluarga yang lain. apa salahnya sebarkan kasih sayang dekat orang yang Allah redha? *wink*

       Keluarga ibarat dunia kita. kesedihan mereka, kesedihan kita. bila melihat mereka gembira, kita juga akan gembira. Orang yang paling dekat dengan kita adalah mereka. mereka tahu semuanya tentang perangai kita. Dalam keluarga, macam macam kita kena lalui sebelum kita sendiri mempunyai keluarga sendiri. Jadi kita perlu saling bertolak ansur dan saling memahami. juga menghormati untuk dihormati. semoga ikatan kekeluargaan yang kuat berlandaskan syariat dapat bersatu semula di syurga dengan harapan dapat melihat wajah Allah bersama-sama. amin..


No comments: