26 April 2013

Belajar menerima ujian Allah

Assalamualaikum,


Kita perlu belajar dari kesilapan orang lain
Bukan ambil kesilapan yang sama untuk belajar
-Nurul Azwa-

SATU

       Tahu tak, saya sedih sangat sangat. tak tahu la kenapa. rasa macam ada je benda yang buat saya sedih. ataupun biasa la di akhir-akhir bulan macam ni. hormon tak stabil ke tak tahu la. kertas karangan bahasa inggeris saya hilang. saya tak pasti la hilang atau saya pinjamkan dekat kawan masa sebelum SPM dulu. tapi kalau betul la saya pinjamkan dekat dia, hm.. saya terpaksa merelakan kertas tu pergi. sebenarnya, ia bukanlah berkaitan dengan kertas karangan semata-mata. ia adalah berkaitan dengan hasil kerja saya. Kalau saya dah menulis, saya akan menulis dengan sepenuh hati dan menghayati apa yang saya tulis. tak kira la saya tulis dalam bm atau bi. dan bila kertas tu hilang, rasa macam sia-sia je hasil kerja saya.

       Saya jenis orang yang suka mengumpul hasil karangan saya. Lagi lagi essay bi. Saya akan menulis macam-macam jenis cerita. Happy ending, sad ending, cerita hantu, cerita fairytale dan lain-lain. Saya gembira bila apa yang saya tulis sampai ke hati pembaca. :) Sebelum SPM, kawan saya nak pinjam karangan karangan bi saya. then saya pun bagi. I dont mind bout it. but dah sebulan lepas SPM dia masih tak pulangkan. saya sayangkan semua hasil kerja saya. tapi dia selalu menangguhkan sedangkan rumah dia tak la jauh dari rumah saya kalau naik motor. sampailah satu hari, dia bagi tahu yang kertas tu kakak dia dah terhantar dekat recycle masa kemas bilik dia. Hanya Allah je yang tahu apa yang saya rasa. Saya betul-betul sayangkan karangan-karangan tu.. 

       Saya bukan marahkan dia, saya cuma kecewa dengan dia sebab dia tak amanah menjaga barang saya. sampai sekarang, even saya dah relakan benda tu pergi tapi bila saya teringat balik, ia betul-betul buat saya nak menangis. beberapa karangan bahasa inggeris lebih dari 5 page ditulis dengan sepenuh hati akhirnya pergi macam tu je. lama-lama saya belajar menerima melepaskan sesuatu pergi dengan rela. Jika itu yang Allah mahukan, saya akan lepaskan. saya takkan salahkan takdir. saya hanya akan cuba pujuk diri saya untuk terima semua ketentuan tuhan.

 DUA

       Sejak dulu, saya memang menjaga tubuh badan saya. Saya cukup risau kalau ada parut di badan saya. Bila terkena je apa apa, terluka, terhantuk atau terkena minyak panas, saya akan risau dan segera mencari jalan supaya ia tak meninggalkan parut. Saya puas bila badan saya bersih tanpa kesan apa-apa walaupun tak ada orang yang nampak. Saya jaga untuk orang yang halal sahaja. Saya terlalu obses menjaganya sampai saya terlupa kecantikkan seseorang tak kekal. Even saya bukanlah lakukannya untuk berbangga-bangga tapi saya tetap dikategorikan sebagai orang yang lupa. Itulah label yang saya letakkan untuk orang yang macam saya.
       Sampailah satu hari, Allah datangkan ujian chickenpox pada saya. seperti yang semua orang tahu, ia meninggalkan kesan parut pada tubuh badan. Walaupun parut tu akan hilang juga nanti, tapi ia tetap memberi kesan dekat saya. Masa tu la mata saya terbuka dengan ujian yang Allah nak tunjuk. Ya Allah, aku ni terlalu bahagia dengan nikmat yang Kau berikan sehingga aku lupa Kau mengujiku dengan kesempurnaan itu.. Baru saya buka mata, ingat semula yang kecantikkan itu takkan kekal. badan saya takkan selamanya tak ada parut. Saya benar-benar terpukul. Saya insaf. Saya bertaubat. Ingat lagi apa yang kawan saya katakan pada saya beberapa hari lalu. 
 

       "Tak boleh juga Azwa kalau awak selalu jaga badan awak sebab tak nak ada parut walaupun alasan awak untuk suami awak. Cuba kalau Allah uji awak dengan excident meninggalkan ketidaksempurnaan pada tubuh awak, nanti takut suami awak tak boleh menerima keadaan itu sebab dia dah selalu tengok awak sempurna." Saya diam dan biarkan kata-kata dia meninggalkan kesan pada ingatan saya..

No comments: