14 January 2013

Berdosakah aku?

Assalamualaikum,

       Aku dalam dilema :( sekarang kan aku duduk kat kampung. aku tak biasa la berpisah dengan parents aku, adik adik aku. tapi untuk masa depan, aku go on jela dengan plan ambil lesen memandu kat negeri sembilan. mula mula memang susah tapi aku tabahkan jugak. well, kakak kena tunjuk kuat :p *konon* tapi lepas aku balik kampung, banyak pula problem yang datang kat family aku. aku jadi risau la. sepatutnya aku dengan diorang, jaga diorang. baru baru nie, ular sawa masuk rumah aku. ibu aku dah trauma. then adik lelaki aku tahun nie nak PMR, dia pulak kena kacau dengan benda benda halus nie. dulu aku, sekarang dia. dengan nada cuak dia call aku tanya bila nak balik. yang nombor tiga tu pulak penakut jugak. yang bongsu tak nak kawan aku kalau aku tak call dia sehari. apa aku mampu buat weh?


 

       Tapi aku okay lagi, yang aku tak okay sebab aku tak pernah tinggal dengan orang tua. memang la aku bersabar. aku tak pernah pun lawan cakap wan aku. sebelum ni wan tinggal sorang, so bila aku datang dia nak aku selalu ada dengan dia. semua dia kawal. aku cuba faham dia, tapi hm.. siapa nak faham aku? perbezaan umur buat naluri kami berbeza. aku kesian dia tinggal sorang sorang so aku duduk negeri sembilan and kadang kadang baru balik melaka sebab kat melaka nenek ada datuk and busu. so, tak sunyi. wan memang baik, tak dinafikan. semua nenek akan baik dengan cucunya lebih dari anak mereka tapi bebelan tu tak sanggup. kalau sekejap takpe, ini lamaa :( aku pulak jenis kalau bengang ke, marah ke, aku memang tak bercakap. memang terus jadi bisu sebab aku tanam dalam dalam. lepas tu kalau aku buka mulut, dua je kemungkinan akan jadi. tak menangis, aku mengamuk. tapi selalunya aku menangis. jadi lebih baik aku diam. then, ambil wuduk solat and baca yasin. sambil baca sambil nangis baru puas.


       Then, just now. ibu call aku tanya nak sambung belajar memandu kat terengganu ke kampung? sebab ibu aku memang faham perangai aku nie. even aku tak bagi tahu pun dia tetap tahu. jadi tak perlulah aku bagi tahu yang sememangnya aku susah nak hidup berjauhan dengan dia :p mula mula aku jawab kampung. sebab aku malas nak tukar tukar. nanti leceh. lepas tu wan kata, "kaklong tak nak balik kat ibu ke? wan tak kesah. wan tak nak paksa paksa kau." then, sambil main game aku fikir adik adik aku. aku sepatutnya ada dengan diorang, ajar diorang sebab diorang dah habis sekolah. jaga diorang. tolong ibu aku. teman dia sebab dia pun sorang sorang kat rumah. tapi aku dah biasa dengan Abang Faizal. abang yang ajar aku memandu tu. dia baik, tak marah and yang paling penting, dia cool, dia peramah, dia senang diajak berbual and dia tak gatal. itu keselamatan tu. haha


       Tapi bila aku fikir fikir, takpelah. biar aku korban pasal aku dulu. fikir adik adik aku dulu. sebab lepas ni kalau ada rezeki sambung belajar aku dah tak boleh selalu habiskan masa dengan diorang dah. lagi pun.. *mengaku jela yang sebenarnya kau rindu diorang Nurul Azwa! :*) itu hakikat. oh takpe, diorang tak baca blog aku. kalau tak malu aku >< so, aku terus call ibu balik suruh bagi tahu Abang Faizal, tolong tukarkan aku kat Terengganu. so, dia kata dia uruskan. aku bagi tahu wan. aku tambah lagi alasan, sebenarnya memang ibu dengan ayah nak suruh aku ambil khusus bahasa inggeris pun. so nanti teruskan jela. lepas tu wan membebel. dia kata dalam kampung nie, wan tak pernah dengar pun budak budak kampung ni ambil tuisyen sana sini. kau sorang je. diorang berjaya jugak. Ayie tu, (umur sama dengan aku) betul betul harap tuisyen sekolah je. pandai jugak. 


  

       Pakcik Ilan tu, (pharmacyst) balik sekolah dulu terus balik rumah. tak ada pun pergi tuisyen. Mak cik Ani (pensyarah) balik sekolah terus tolong mak dia basuh baju kat perigi tapi kerja hebat hebat jugak. kau tuisyen sana sini kalau tak berjaya jugak tak tahu la kaklong. wan tak suka sebenarnya kau ambil tuisyen tuisyen ni. macam nak menunjuk nunjuk je. lepas tu, sebelum aku touching lebih lebih, aku ambil headphone, pasang maximum volume buka lagu secondhand serenade. memang tak dengar. tapi lepas lagu tu habis pun ada lagi dia cakap. aduhh. sebenarnya aku langsung tak sokong apa yang wan cakap. tapi aku tak nak menjawab, aku diam jela. sedih la.. aku buat semua tu bukan untuk menunjuk nunjuk. aku buat semuanya untuk masa depan aku.


       kalau nak diikutkan, aku pun malas nak pergi tuisyen. baik aku layan cerita Merlin lagi bagus. tapi aku buat sebab aku ada keinginan nak berjaya. aku tahu aku tak genius, sebab tu aku kena belajar. aku tak minta duit orang lain pun suruh bayar duit tuisyen aku. yang pasal Pak cik Ilan dengan Mak cik Ani tu dah berumur. lagi tua dari ayah aku. masa zaman diorang mana ada tuisyen semua ni. sebab tu la diorang tak pergi. Ayie tu pulak, wan nampak dia je sebab dia je sorang budak yang duduk kampung ni. yang cucu cucu manusia yang duduk KL tu wan tak tengok pulak. lagi merata diorang pergi. lagi pun kebolehan manusia berbeza beza. semua ada kelemahan dan kelebihan masing masing. kemampuan manusia berbeza, jadi aku ada cara aku sendiri macammana nak berjaya. aku perlukan tuisyen untuk bantu aku. biarlah. entah la. nak cakap lebih lebih, keluarga aku juga. mungkin orang muda sifatnya perlu menerima je kot sebab orang tua takkan nak mengalah :') aku harap aku buat pilihan yang tepat. tuhan, peliharalah aku :)

 
Im just a girl who have a big dream and all I need is all support ..

No comments: