14 May 2014

Bebelan Impian Azwa

Bismillah,


      Terlalu banyak benda yang aku nak capai. Kadang-kadang aku rasa ianya terlalu tinggi. Di pandangan aku, semuanya nampak mudah. Macam biasalah, semua benda aku kata boleh walaupun aku tak tahu macammana nak lakukannya. Bila diberi arahan, cepat je mulut aku jawab "boleh boleh boleh" sampai Adibah pernah cakap "Kau ni Azwa, semuanya boleh. Apa je yang tak boleh." Hakikatnya jalannya tak semudah yang ada pada anggapan aku. Bila aku sampai dekat situ, baru aku tahu susah payahnya macammana.

       Dunia ni nampak luas di mata aku. Sampai semua benda aku nak buat walaupun hakikatnya kadang-kadang aku takut. Macam impian nak main bungee jumping dan payung terjun. sebenarnya aku takut ketinggian tapi dua benda tu tak pernah hilang pun dari senarai yang aku nak buat. Aku takut tapi aku tetap nak buat. Dan aku selalu ambil risiko masa final exam. Masa final exam PMR, SPM dan Sem 2 la masa tu tiba-tiba aku nak buat benda yang tak pernah-pernah aku buat. Masa tu la tiba-tiba aku pilih soalan yang tak pernah pernah aku pilih. Masa tu la aku nak guna hook yang tak pernah pernah aku guna. Aku takut markah aku jatuh tapi dalam hati aku tekad. Alhamdulillah A jugak akhirnya. Asalkan kau percaya.



       Di sepanjang kehidupan aku, aku tak nak habiskan keseluruhannya hanya untuk melihat Malaysia. I do love Malaysia. Tapi izinkan aku melihat negara-negara lain juga. Aku tahu aku akan nampak lebih banyak kekuasaan tuhan jika aku pergi lebih jauh. Biarlah, aku ada alasan aku sendiri. bukan aku tak nak dekat dengan orang yang aku sayang. bukan aku nak tinggalkan ibu dan ayah. tapi aku punya cita-cita juga.. dah lama aku simpan mimpi, nak lihat negara-negara lain. banyak benda yang aku nak tahu. banyak benda yang aku nak rasa, pegang dan lihat. aku akan tetap buat sesuatu untuk capai apa yang aku nak. 

       Ayah kata, kalau kita tak mampu mengapai langit pastikan kita mengapai awan. Kalau aku tak mampu capai 100% impian aku, aku akan pastikan aku capai sekurang-kurangnya 80%. Aku ingat lagi, dulu masa lepas SPM, UPU tolak aku. tak ada satu pun IPTA terima aku. Aku pernah berjanji yang satu hari nanti aku akan buat Malaysia bangga dengan aku. Satu hari nanti aku nak bagi tahu dunia aku lah manusia yang pernah gagal dahulu walaupun dah banyak kali usaha keras. Aku nak cakap pada dunia "Lihatlah aku sekarang. Akhirnya aku dapat apa yang aku nak walaupun dahulu aku pernah jatuh di tempat kaki kamu berpijak" Aku nak buktikan pada dunia yang takkan pernah mengalah itu adalah kekuatan yang paling utuh.



       Benar, hidup ni penuh dengan kesusahan dan dugaan. Tapi lebih banyak lagi benda untuk kita nikmati. Terlalu banyak kegembiraan untuk kita rasakan. Ya, senang untuk aku bercakap sebab aku tak rasakan kesusahan yang kau lalui sekarang. Terpulang. Hak kau untuk menilai sebab yang akan membahagiakan diri kita adalah diri kita bukan orang lain. Pilihan di tangan kita. Kosongkan hati kita dari kedengkian. Jangan disebabkan satu kejatuhan, kita percaya yang kita takkan mampu untuk lakukannya. Lalui hari ni dengan gembira. 
       
       Azwa, sana pandang depan. Lihat pada seberang lautan. Itu destinasi citamu. Jambatan London berdiri teguh, burung berkicau, bunga tulip mekar berwarna warni di Keukenhof, salji turun di California, sakura yang jatuh di Jepun. Andai kau serahkan cintamu pada jalan citamu. Bersama redha restu tuhanmu. Itu takkan pernah menipu. Kadang-kadang adalah lebih baik kita perhatikan sekeliling dan nikmati apa yang kita ada sekarang. Kalau kita asyik menanti 'kalau' menjadi kenyataan, bahagia takkan datang pada kita.

psst. bahagia adalah salah satu tips awet muda ^^

No comments: