03 July 2014

Semua nak jadi cantik

Assalamualaikum.


       Semua orang nak jadi cantik kan? sama la macam aku. aku pun kalau boleh nak jadi cantik. tak tahu kenapa kalau aku tengok sekeliling aku akan nampak diorang cantik. kalau badan dia besar, muka dia bersih. kalau muka dia tak bersih pun tapi kulit dia putih. yang ada pakej lengkap tu memang cantik la aku cakap. cantik. aku selalu puji orang cantik sebab aku memang jenis yang terus je keluar dari mulut aku kalau benda tu baik. lancar je aku menyebutnya. kadang kadang sampai berkali kali aku sebut sampai adik aku suruh diam --' semua orang berimpian nak jadi cantik. tipu la kalau tak ada. bukan tak bersyukur cuma sekadar menjaga jasad yang Allah bagi pinjam ni. at least mesti ada yang pakai something something kat muka.

       Dulu kulit aku bersih tak ada jerawat. kalau ada pun sebab hormon tak stabil nak period. tapi start tingkatan 5 dah start ada jerawat. aku ada je cuba untuk hilangkan tapi tak dapat. lepas hilang tempat ni, dia datang dekat sana pulak. tak pernah la kalau sebulan pun aku tak ada jerawat memang tak pernah. pernah je aku teringin nak kulit yang lama tapi dah tak boleh diubah, redha jela.
 

       Aku tak pernah la berdoa untuk jadi cantik. ya, cantik dari hujung rambut sampai hujung kaki. tapi Allah tahu apa yang aku nak walau aku tak melafazkannya. Akhirnya, hari ini aku jumpa jawapannya. sini, aku nak kongsikan. kepada mereka yang merasakan orang lain lagi cantik dari kita. rasa macam tak diperhatikan ke rendah diri ke. sini sini. aku nak kongsikan sesuatu. sebenarnya Allah nak jaga kita daripada fitnah dan hati yang jauh daripada Dia. apa guna kita cantik kalau cantik kita tu menjadi igauan lelaki? aku pun tak nak. aku cuma nak cantik untuk suami. apa guna kita cantik sampai kita memuji muji kecantikkan sendiri sampai kita lupa itu ujian daripada Allah?  hm.. kalau kecantikkan itu hanya mendatangkan fitnah buat diri, aku rela kekal begini. tak mengapa. aku hidup bukan untuk dunia. bukan selamanya aku akan kekal di dunia. sedang aku orang yang beriman pada hari akhirat. yakin bahawa hari akhirat itu ada.

       Aku mula sedar semua ni bila salah seorang kawan aku mula berubah. dulu dia sangat jaga ikhtilat, malu malu, tunduk. tapi sekarang.. Allah. dia dah banyak berubah. dia dah pandai message lelaki ajak keluar. mula mula aku sendiri tak sangka tapi aku husnuzon je. semoga Allah lindungi dia. sebab aku sayangkan dia. rasa bersalah sebab aku selalu puji dia cantik. kerana pujian aku ke dia lupa diri? kalau ya, ya Allah aku berdosa. aku akan hentikan semua pujian kalau tu membuatkan mereka lupa diri. mula dari saat inilah aku rasa bersyukur Allah tak makbulkan doa aku. aku mula nampak hikmah. rasa kasih sayang Dia. sungguh Dia sentiasa menjaga kita kalau kita lihat dari mata hati.


       Sebenarnya kita semua ni cantik. tapi tahu tak kenapa kita tak rasa pun kita ni cantik? sebab kita terlalu sibuk mengejar kecantikkan tu sampai kita tak sedar yang sebenarnya kita ni cantik. semua orang ada kecantikkan sendiri. dan kecantikkan yang sebenar adalah kecantikkan dalaman. sebab apabila dalamannya cantik, automatik luaran akan cantik. tapi kalau luaran sahaja yang cantik, dalaman tak cantik aku tak nampak motif dekat situ. kecantikkan luaran selalu menipu.

       "Aisyah tahu tak? mula mula kita tak kenal Aisyah pun. then since kena buat kerja DPLP dulu, baru kita kenal Aisyah. kita macam cantiknya dia!"
 "Azwa tahu tak, dulu masa sem 1 kita tengok Azwa, Ya Allah cantiknya budak ni. kita ingat lagi masa tu Azwa tengah sembang dengan miss." 
"Aisyah salah orang la kita rasa"
 "Eh tak. kita siap tanya dekat Syafiqoh lagi siapa nama Azwa." 
"Tapi Aisyah memang cantik la." 
"Tapi Azwa pandai. kita lagi suka pandai dari cantik."

       Pengajaran : sentiasa bersyukur dengan apa yang kita ada. husnuzon dengan Allah. untuk nampak cantik, kita hanya perlu yakin dengan diri sendiri, berani dan gembira. hati yang cantik akan membuatkan seluruh tubuh cantik. well, kecantikkan adalah pantulan dari dalam hati kita. dan kecantikkan luaran bukan segala-galanya.

No comments: