23 April 2014

Zulfaqar Lelaki Melankolik

Assalamualaikum
 Images by Facebook


"Tapi bila baru belajar, benda basic pun susah kan?"

      
       Siapa dia? Setakat ini, di sini, biarlah aku kata dia adalah kawan baik aku. Macam yang aku kata, kita tak tahu ke mana masa depan akan bawa kita. Utamakan yang utama. Letak Allah sebagai keutamaan. Jaga batas jaga pergaulan. Tapi usaha ke arah yang lebih baik kena ada. Selebihnya biar Allah sahaja yang tahu. Alhamdulillah, dia memang kawan yang baik. kawan yang memahami. dia ada je kekurangan, aku pun ada. macam biasalah, bertolak ansur, faham, percaya, setia dan jangan sesekali rahsiakan apa apa daripada ibu dan ayah kita. at least kalau kita buat salah diorang boleh tegur.

       Mula mula aku tak tahu pun apa personaliti dia ni. Sengaja aku masukkan manusia manusia yang dekat dengan aku dengan ujian personaliti yang aku buat melalui pemerhatian. supaya senang aku kenal dia. supaya senang aku tahu apa do and don't terhadap dia. well manfaatkan ilmu yang dah dipelajari mann. haha. mula mula aku ingat dia ni berpersonaliti Plegmatik. tapi macam salah je tekaan aku ni. macam ada yang tertinggal. aku buat pemerhatian lagi, kenapa dia ni macam kaya dengan emosi je. kaji punya kaji, suai dan padan baru aku sedar dia ni Melankolik. dan aku yakin dengan diri aku. hahaha.

       He is Iskandar Zulfaqar, pelajar engineering di salah sebuah IPT di Terengganu. Peminat subjek Fizik dan alat-alat muzik. Lelaki ni seorang pemain piano, gitar dan ukulele. Dengar cerita sekarang tengah belajar main eletric drum. Semua alat muzik tu ada dekat rumah dia. kadang-kadang aku kagum dengan dia sebab dia budak yang sepanjang pengajian dia dikelilingi dengan buku Fizik, Kimia, Add Math dan apa apa lagi lah subjek yang dia ambil but still dia belajar main alat muzik. Kalau aku pelajar bidang bahasa, tak peliklah kalau aku suka menulis. Dia budak sains tapi hobi bahagian seni. Anugrah Allah, alhamdulillah. asalkan kita ada minat nak belajar ;)

       Aku kenal dia ni tak lama jugak la. Lebih kurang 4 tahun macam tu. Kelas sebelah-sebelah masa tu kitorang sama sama Badan Pembantu Tadbir Sekolah tu yang jadi member tu. Tapi jadual jaga pagar sekolah tak sama. hahaha. Masa tingkatan 5, aku pindah sekolah lepas tu agak lama jugak kami lost contact. Masa aku sem satu baru dia contact aku semula, terkejut jugak tetiba dia call kan. Percaya tak percaya je aku angkat call masa tu. rupa-rupanya dia ada hajat.

       Pertama kali jumpa family dia, jujur aku kata, aku tak tahu nak kata apa. tergamam terdiam. Aku ni jenis orang yang suka memerhati lepas tu aku buat kesimpulan sendiri atau lepas tu aku jadikan pengajaran. Aku perhati je semua, aku diamkan, aku buat kesimpulan sendiri. Apa yang aku nampak bukan lakonan, bukan dibuat buat. Iskandar tunjukkan aku semua kelebihan dan kekurangan dia. Aku kenal keluarga dia. Tanpa segan atau rendah diri. Dia jadi diri dia sendiri. Tapi apa yang aku nampak hanya ikatan cinta. Ikatan cinta di antara keluarga dia lah yang buat aku rasa aku kenal siapa the real Zulfaqar.

       Serba sikit aku tahu perangai dia. alhamdulillah menyejukkan hati. bukan dia yang bagi tahu tapi adik-adik dia. adik-adik dia yang rapat dengan aku walau baru pertama kali jumpa. kadang-kadang aku uji dia. aku tak tahu la dia sedar ke tidak aku tengah menguji. tenang je dia jalankan ujian aku satu per satu. nak tahu apa ujian aku? tunggu beberapa tahun akan datang aku update dekat entri lain. haha. Nenek dan makcik-makcik dia subhanaAllah baik sangat walau baru pertama kali jumpa. Adibah pernah kata "Kau rapat dengan keluarga dia lebih dari kau rapat dengan dia" I am. sebab aku selesa. atas nama Islam kami bersaudara.

Aku dapat rasa 'kimia' dekat situ.

       Dia selalu pesan dekat aku, utamakan pelajaran. dia bukan sekadar cakap tapi dia buat. dia utamakan pelajaran dia dan dia utamakan pelajaran aku. dia suruh aku utamakan pelajaran aku dan keluarga aku. Dia tahu study plan aku macammana dan tentu-tentu study plan aku tu kena ada pengorbanan. either dia yang berkorban atau aku yang berkorban atau dua dua yang berkorban. demi cita-cita. tak apa, yang tu biarkan dulu bila masa dah tiba baru fikirkan apa jalan yang terbaik. 

       Seriously jarang contact dia. sebab masing-masing tahu apa yang nak dicapai. tapi tak pernah mengabai la. Kan kawan baik? haha. aku jarang contact dia tapi aku selalu contact family dia tanya khabar. biar ukhuwwah tu erat dan jalan yang selamat. InsyaAllah hari demi hari akan lebih cuba menjaga. Aku tak pernah rahsiakan hal ini daripada ibu dan ayah. aku tahu aku remaja. kadang-kadang kaki aku melangkah ke arah yang salah. dan 19 tahun aku hidup, aku masih perlukan bimbingan dari ibu dan ayah. Aku redha, mana yang ibu dengan ayah kata jangan, aku tak buat. Selagi mana ibu dengan ayah redha aku takkan hampakan mereka. same goes to him. dia tak pernah rahsiakan hal ni dari semua family dia. at least kalau salah ada orang tegur.

Aku manusia. Tipu kalau kau tak tahu hakikat seorang manusia. atau akukah yang berbeza?

       Lelaki melankolik ni gilakan badminton, basketball, skateboard dan futsal. Tapi skateboard dah kurang kot since dia pun dah dewasa. agaknyalah. aku kan memerhati je. lagi satu aku kagum cara dia adik beradik layan ibu dia. Ibu dia sakit itu je yang aku boleh cakap, selebihnya biar aku simpan. tapi layanan diorang, Allahu rabbi. You will never can imagine it. semuanya tentang cinta. aku tak kisah apapun orang nak bercakap tentang Iskandar sebab aku rasa aku kenal dia dan percayakan dia. InsyaAllah kawan baik sampai syurga.

       Aku percaya pada setiap apa yang Allah tetapkan untuk kita. apa yang Dia tetapkan adalah yang terbaik untuk hambaNya. Dia lebih tahu sedangkan we have no idea tentang apa masa depan kita. Kita hanya mampu berpegang pada Allah sebab hanya Allah akan menjaga kita. Apapun yang terjadi, have a faith in Allah. Allah adalah sebaik baik penentu kehidupan. Allah atur dengan cinta. Kita usaha sehabis baik selebihnya kita serahkan kepada Allah. 

I know you trust me.

P/s : hanya salah satu cara untuk menghargai

No comments: