17 August 2012

cara menulis karangan (jenis cerita) berkesan.

assalamualaikum,




      aku perhatikan traffic blog aku, ramai yang search untuk karangan bi and bm yang aku buat. lagi pun memandangkan trial spm dah sangat sangat hampir, so aku nak share something. walaupun tak seberapa, ilmu yang ada perlu la dimanfaatkan kan? aku nak share macammana nak buat karangan bm atau essay bi ada jalan cerita yang hidup dan sometimes boleh buat pembaca masuk dalam cerita kita and macammana nak buat karangan jenis cerita yang berkesan. sebenarnya aku memang minat menulis, lagi lagi berbentuk cerita. jadi inilah cara aku setiap kali aku menulis. tapi nie just cadangan aku sebagai pelajar je, kalau korang tak setuju up to you. here we go

1. ambil masa dalam kurang 10 minit untuk rangka jalan cerita, takut terlebih masa.
2. masa menulis, masukkan diri korang sebagai watak cerita yang korang tulis.
3. teruskan berimagenasi.
4. masukkan unsur-unsur suspens
5. elakkan menulis jalan cerita yang orang dah dapat agak
6. kalau nak buat mood sedih, biar betul-betul sedih. macam tu jugak sebaliknya,
7. masukkan ayat-ayat yang menyentuh perasaan. lagi elok kalau ayat tu lahir dari hati penulis sendiri.
 
      korang boleh guna panduan atas nie untuk menulis karangan bm atau bi. so, aku harap dengan cara aku bantu nie dapatlah kita sama-sama peroleh markah yang tinggi nanti.  ^^



dear readers,
good luck for our coming examination. i hope we all will do the best for it because yes, we can! never say never. straight A's for our exam. aminn..    
sincerely,
Spm Candidate 2012 :)

4 comments:

ibnu hussin said...

Terime ksih tuk pnduan tuh..

Anonymous said...

Tq utk tips buat karangan tu.sya akn gunakanya utk upsr nnt. Smoga sya dpt 5a's nnt
amin. . . .

Nurul Azwa said...

Ibnu Husain : sama sama :)

Nurul Azwa said...

Anonymous : sama sama. semoga berjaya dalam UPSR :)